Formål med temaet
Vi skulle lave et spil, som skulle være udelukkende "klikbart", på en hjemmeside opbygget med simpel HTML og
CSS. Selve spillet skulle kodes ved brug af CSS og JavaScript.
Mål
Vi blev introduceret til Adobe Illustrator, gik mere i dybden med UI-elementer, CSS- positionering og animation,
og blev introduceret ordentligt til JavaScript. Alt proces-dokumentation skulle uploades på hjemmesiden sammen
med selve spillet.
Proces
Som det allerførste, begyndte jeg at researche, hvad mit spil skulle handle om. Det gjorde jeg ved hjælp af de
tidligere research-metoder, vi lærte på tema 3, så som skitsering af baggrund, figurene og spil-elementerne. Jeg
researchede også, hvilken form for stil mit spil skulle være i, og endte med "Kawaii"-stilen. Da dette var på
plads, begyndte jeg at lave en papirsprototype af spillet og herefter et UML-aktivitetsdiagram over hvordan
spillet
skulle foregå, og så begyndte arbejdet med Adobe Illustrator, hvor jeg designede baggrunds-, start- og
slutskærm,
figurene og de resterende elementer, så som liv, point og tid. Tilsidst begyndte kodningen af hjemmesiden, og
positionere de forskellige elementer. Jeg sad med de JavaScript-øvelser, vi havde fået udleveret og jeg ville
begynde at implementere dem til min hjemmeside. Desværre blev mit projekt med animation afbrudt her.
Udfordringer
Jeg har helt klart haft de største udfordringer med JavaScript'en. Dette kodesprog giver stadig ikke så meget
mening i mit hovede, da den er så anderledes i forhold til HTML- og CSS sprogene. En anden udfordring med
spillet var, at jeg netop blev afbrudt i midten af temaet og havde svært ved at fuldføre opgaven i tide.
Konklusion
Jeg lærte, hvordan man udfører forskellige research-metoder inden for spiludvikling. Hertil lærte jeg også, hvor
meget der egentlig ligger bag at udvikle et spil, så som game-mechanics, atmosfærisk perspektivering,
kontraster, focal points, mm. Jeg lærte det basale inde for JavaScript, så som funktioner, classes og variabler.
Det var også første gang, jeg blev introduceret til Adobe Illustrator og lærte, hvordan man designer og gemmer
sine kreationer som SVG'er. Da der også blev brugt video-undervisning, lærte jeg også hvordan man følger en
video-øvelse ordentligt og effektivt.